Sunday, January 12, 2014

Kelembutan vs Kekerasan

Bismillah.

Wahai sahabat, tidak perlu meninggikan suara untuk meluah apa dirasa, kerana lantang itu bukannya bermakna katamu menjadi lebih benar. 

“Selama-lamanya kelembutan tidak akan pernah tewas dengan kekerasan”

Frasa di atas adalah rangkuman dari Akhlak Rasulullah SAW atau Sunnah Nabi yang mahukan umatnya bersikap lemah lembut dalam kebanyakan perkara. 

Suatu ketika Ummul mukminin 'Aisyah pernah diajari oleh Nabi SAW :

“Wahai ‘Aisyah, sesungguhnya Allah itu Maha Lembut dan menyukai kelembutan. Allah memberikan pada kelembutan apa yang tidak Dia berikan pada kekerasan dan apa yang tidak Dia berikan pada yang lainnya.” (HR. Muslim no. 2593) 

Ulamak menjelaskan juga maknanya :

“Dengan kelembutan itu seseorang akan meraih berbagai tujuan dan mudah mencapai apa yang diharapkan, yang mana tidak dapat diraih dengan sikap selainnya.” 
(Syarah Shahih Muslim, 16/144) 

Ummul mukminin 'Aisyah mengisahkan bahawa Nabi SAW memerintahkan kepadanya :

“Hendaklah engkau bersikap lembut. Kerana tidaklah kelembutan itu ada pada sesuatu, kecuali pasti memperindahnya. Dan tidaklah kelembutan itu tercabut dari sesuatu, kecuali pasti memperburukkannya.”
(HR. Muslim no. 2594) 

Maksudnya : “Hendaklah engkau bersikap lembut dengan berlemah lembut kepada siapa pun di sekitarmu, sederhana dalam segala sesuatu dan menghukum dengan bentuk yang paling ringan dan paling baik.” 
(Faidhul Qadir, 4/334)

Selamat beramal! :')

#Yok sama2 contohi akhlak mulia junjungan besar kita Nabi Muhammad SAW. Semoga dengannya bertambah kecintaan Allah kepada kita. Amin~

No comments:

Post a Comment