Thursday, September 19, 2013

Praktikum Fasa II > Sek Keb Kuala Ping (Part 1)


Alhamdulillah, akhirnya berjaya jugak habiskan praktikum selama 2 bulan di SK Kuala Ping. Banyak kenangan manis yang terlakar selama 8 minggu mengajar di sekolah ni.

Mula-mula datang sekolah ni agak terkejut sebab terlalu banyak perkara yang perlu dilakukan. Tiap-tiap minggu saya dan practicumate akan dapat tugas baru. Tapi bila dah lama kat sini kami dah terbiasa bila diberi tugasan, "alah bisa tegal biasa". Hehe ^^

Minggu pertama : Kami diminta untuk menghias galeri seni di kawasan tangga ‘on the way’ untuk naik ke pejabat sekolah. Walaupun tak pandai sangat bab hias-hias ni, kami usahakan jugak buat yang terbaik.

Galeri Seni Warisan

Minggu kedua : Tugas yang diberikan adalah untuk menghias kantin sekolah. Aktiviti menghias melibatkan semua guru SKKP dan dilakukan pada waktu kokurikulum. Kebiasaannya pada bulan puasa aktiviti kokurikulum tidak dijalankan di sekolah. Namun, lain kisahnya di SKKP.

Pesan Puan Guru Besar, (lebih kurang macam ni la pesannya bila dah disingkatkan, tulis isi penting je) hihi~ =D

“Bulan puasa bukan alasan untuk kita bermalas-malasan dan tidak proaktif. Masa yang ada perlulah diisi dengan perkara yang berfaedah dan bersesuaian. Kita sebagai guru perlulah kreatif merancang aktiviti-aktiviti yang bermanfaat untuk murid-murid dan sekolah”.

Keceriaan Kantin ^_~

Minggu ketiga : Berehat daripada tugas mendekorasi sekolah, kali ni dapat tugas untuk jadi ‘emcee’ program Di Ambang Lebaran pula. Mula-mula diberikan tugasan ni agak ‘nervous’ sebab tak pernah lagi jadi MC kat sekolah. Tapi dengan sokongan dan kerjasama yang diberikan oleh practicumate tugas yang diberikan dapat saya laksanakan dengan baik . Alhamdulillah~ ^^

Program Di Ambang Lebaran merupakan program yang dirancang oleh kami guru praktikum untuk memenuhi kehendak tugasan bagi subjek Profesionalisme Guru Pendidikan Islam. Tugasan ini memerlukan kami untuk menganjurkan satu program dakwah di sekolah. Jadi setelah berbincang dengan pihak sekolah, saya dan practicumate sepakat untuk mengadakan ceramah yang bertajuk "Persediaan Menyambut Hari Lebaran". Ceramah disampaikan oleh Ustaz K.Asmadi.    

Program berjalan lancar dan tugasan dapat dihantar tepat pada masanya. Alhamdulillah~  

Minggu keempat (after cuti raya) : It’s time for decoration again! Kali ni conteng-conteng dinding @ buat mural pulak. Saya dan practicumate diminta oleh GB untuk membuat mural di hadapan bilik j-QAF. Setelah musyawarah kami sepakat untuk melukis kartun dan membuat tulisan khat kata-kata nasihat dalam Bahasa Arab pada dinding tersebut.

Credit utk ust K.Asmadi & cg Zulazwan sbb tlg kami siapkn mural ni. ^^

Tengah conteng-conteng dinding pon ramai yang datang nak bergambar. 3,2,1 Smile! =)


#Jangan takut mencuba sesuatu yang baru. Selagi mana kita tidak melakukannya, selagi itu kita tidak akan tahu kemampuan yang ada pada diri kita. *_*

***
To be continue..

No comments:

Post a Comment