Saturday, September 21, 2013

Situasi apabila dilamar.....

Credit : Sis Zaharoh ^^

Saya tidak cintakan dia

"Ana sayang, samaada cinta atau tidak, itu bukan isu utama walaupun ia tetap menjadi bahagian penting. Isunya sekarang, lamaran itu dari siapa? Bagaimana agamanya? Bagaimana keturunannya? Bagaimana penerimaan keluarga dengannya? Bagaimana tanggungjawabnya terhadap Allah dan pergaulannya dengan masyarakat?"

"Paling penting, ibu ayah. Banyakkan perbincangan dengan orang tua kita, sebab kadang-kadang instinct seorang ibu dan ketegasan jawapan dari seorang ayah adalah sebuah jawapan. Ini semua, namanya istisyarah (minta pandangan)".

"Jadi, saya tidak boleh tolak lamaran itu?", Ana seolah tidak puas hati.

Tenangkan diri pada sebuah kepastian

"Tidak. Maksud akak, jangan tolak sesebuah lamaran ketika emosi kita tidak stabil dan tidak jelas. Takut nanti kita menyesal. Mahu menstabilkan emosi dan adil terhadap lamaran tu, kenalah istisyarah. Kemudian, setelah istisyarah selesai hati kita akan 'firm' pada sebuah fakta yang jelas."

"Oh, ok. Jadi, dah boleh beri jawapan ya waktu tu?"

"Belum Ana. Hidup kita ini, tiada makna kalau terlepas pergantungan kepada Allah. Istikharahlah dik, kemudian berikan jawapan. Waktu itu, Ana akan dapat tenangkan diri pada sebuah kepastian."

Tetapi dia lelaki soleh

"Tetapi kan kak, kalau saya cenderung menolak lamarannya apakah saya sanggup? Apakah dia tidak akan terasa hati? Sedangkan dia bukanlah lelaki jahat dengan lamaran murahan? Dia lelaki soleh", bicara Ana terasa semakin berat ditanggungnya.

"Pernah dengar kisah Fatimah Az-zahra' putri Nabi?"

"Kisah yang mana?"

"Kisah lamaran dari Abu bakar dan Umar kepada Fatimah."

"Tak."

"Umar Al-khattab dan Abu bakar pernah melamar Fatimah!", saya cuba menjentik pengetahuan sirah Ana.

"Eh, jap akak. Bukankah Fatimah bernikah dengan Saidina Ali?"

"Yup, that's mean lamaran dua orang sahabat besar ini (Abu Bakar dan Umar) pernah ditolak! Mereka tidak solehkah?"

"Maksud akak?", Ana lanjut bertanya memohon kepastian.

"Maksudnya dik, kalau Ana tolak lamaran tu sekalipun, itu bukanlah petanda dia tidak baik dan tidak soleh. Bahkan penolakan itu mungkin mengajar dia untuk menjadi lebih baik. Bila sudah sampai tahap ini, baru akak suka buka bab cinta. Pernikahan ini Ana, bukan cuma perjanjian luaran di atas sebuah akad. Ia juga sebuah ikatan perasaan. Bagaimana mungkin pernikahan mampu terjadi andai cuma sebelah pihak yang menyodorkan perasaannya? Bukankah bertepuk sebelah tangan itu tak berbunyi?"

"Akak... This is what I'm dilemma in it. Thanks akak. Lagi?"

"Orang soleh dan solehah dalam dunia ini ramai, dan bukan semua itu jodoh kita. Jodoh, cuma seorang untuk satu tempoh waktu dan Allah sudah pilihkan untuk kita mengikut sunnatullahnya. Jodoh rahsia Allah, bukan untuk kita terkejar-kejar tanpa haluan. Bukan juga untuk kita anggap jodoh itu kerja kita. Jodoh itu kerja Allah. Sekarang ini, kita buat kerja kita (berusaha) dan biarkan selebihnya kerana yang lebih itu kerja Allah (tawakkal)."

"Akak... U're awesome!"

"Allah help me to be awesome. If Allah let me by myself, i'll be the most worst person."

#Sekadar berkongsi apa yang dibaca, semoga bermanfaat. ^_~
#Yok siap-siap balik IPG! Kembali menjadi pelajar setelah 2 bulan berpraktikum. Bakal sibuk dengan BIG, kursus kayak (persatuan), dan amali hafazan. *_*

Allahumma Amin~

No comments:

Post a Comment