Monday, October 7, 2013

Berdoalah, minta dipermudahkan.

Keep on praying :)

Di saat ditimpa pelbagai ujian, diri menjadi bingung memikirkan jalan penyelesaian terbaik. Doa, merupakan salah satu cara untuk menghadapi ujian hidup. Berdoa ketika ditimpa sesuatu ujian bukanlah bermakna seseorang itu lemah, bahkan ia merupakan senjata dan kekuatan bagi orang beriman.

Jika kita menghadapi kesusahan, maka angkatlah tangan dan pohonkan kemudahan kepada-Nya. Sekiranya kita selalu berusaha mendekatkan diri kepada-Nya, maka pada saat kita mengangkat tangan berdoa, 'kesusahan' akan lari dan gementar ketakutan. Pada akhirnya ia akan dikalahkan dan tempatnya akan digantikan dengan kemudahan. Biznillah. =)

Ada satu nasihat yang indah berkenaan dengan hal ini. Nasihat ini mengingatkan saya bahawa jika ada masalah yang menimpa diri, usahlah berkata, "Wahai Tuhan, aku mempunyai masalah yang besar." Sebaliknya katakanlah, "Wahai masalah, aku punya Tuhan yang Maha Besar."

Ketika seorang yang beriman berdoa kepada Tuhannya, maka dia berdoa dengan satu keyakinan bahawa sebesar mana pun kesusahan yang dihadapinya, maka kesusahan dan masalah itu hanyalah sesuatu yang kecil di hadapan Tuhan. Dengan begitu kesusahan akan dapat diatasi pada akhirnya.

Saya beberapa kali menghadapi kesusahan yang besar. Kadang-kadang kesusahan itu terasa amat berat sekali dan bagaikan tidak boleh untuk dihadapi dan diselesaikan. Keadaannya hampir menimbulkan putus asa dalam diri. Tidak nampak langsung jalan keluar di hadapan. Semua jalan seolah-olah buntu. Tetapi saya selalu ingat bahawa Allah tidak akan memberi beban melebihi apa yang boleh ditanggung oleh seseorang.

Sewaktu menghadapi masalah begitu, saya akan memperbanyakkan membaca dan mentadabbur ayat terakhir surah al-Baqarah. Ini untuk mengingatkan diri saya sendiri bahawa Allah memberi ujian atau kesusahan bersesuaian dengan tahap kemampuan kita. Selain itu, pada ayat tersebut terkandung sebuah doa agar kita dijauhkan daripada beban yang terlalu berat.



Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya. (Mereka berdoa Dengan berkata): "Wahai Tuhan kami! janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami! janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya. Dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami, dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah Penolong kami; oleh itu, tolonglah Kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir".
(Surah al-Baqarah : 286)

Selain doa yang terdapat pada ayat di atas, banyak doa yang diajarkan oleh Nabi s.a.w. untuk menghilangkan kesusahan, sama ada doa yang bersifat umum mahupun khusus. Membaca doa-doa itu akan menjadikan bebanan yang kita rasakan berkurangan dan dikabulkan doa yang akan membantu kita dalam menyelesaikan kesusahan yang dihadapi. Berikut adalah doa yang diajarkan oleh Rasulullah kepada kita :


Mafhumnya : Ya Allah, tidak ada kemudahan kecuali apa yang Engkau jadikan mudah. Sedang yang susah dapat Engkau jadikan mudah, apabila Engkau menghendakinya.
(Riwayat Ibn Hibban)

Jika kita adukan kesusahan yang kita alami kepada manusia, belum tentu dia boleh menolong kita. Tetapi jika kita meminta pertolongan kepada Yang Maha Kuasa, maka inshaaAllah kita akan dibantu dengan cara terbaik menurut hikmah-Nya.

Jadi, sudahkah kita berdoa kepada-Nya dengan sungguh-sungguh? Tepuk dada, tanya iman. =)

Nota hati :
#Bersihkan dan dekatkan diri kita kepada Tuhan, agar doa kita tidak terhalang daripada-Nya.
#Jangan remehkan orang yang berdoa, kerana mereka sedang meminta kepada Yang Maha Kuat. Doa boleh menjadi jalan keluar di tengah-tengah kebuntuan upaya manusia.
#Minggu ni (khamis-sabtu), join kursus kayak bersama classmates tersayang. Moga Allah permudah. Allahumma amin~

No comments:

Post a Comment