Sunday, October 20, 2013

Inspirasi :')

Kata seorang tokoh ulama silam yang begitu terkenal kerana menguasai pelbagai cabang ilmu, Ibnu Sina, "waktu muda adalah waktu yang sangat singkat untuk menguasai pelbagai bidang ilmu"

Lihatlah para ulama silam. Subhanallah! Bagaimanakah mereka mengisi masa muda mereka? Bukankah dengan persiapan cinta ilmu? Kubandingkan diriku dengan mereka, bagaikan bumi dengan langit.

Bagaimana aku sanggup tidak serius dengan cinta ilmu? Sedangkan ilmu yang kutuntut ini bukanlah semata-mata untuk lulus peperiksaan dan mendapat pekerjaan.

Maksudku, peperiksaan perlu cemerlang. Di situ ilmu diuji. Pekerjaan perlu bagus. Di situ ilmu diaplikasi. Namun lebih jauh daripada itu, menuntut ilmu merupakan suatu kewajipan yang dituntut oleh agama sejak lahir sehinggalah ke liang lahad.

Bahkan kedudukan orang yang berilmu adalah lebih tinggi di sisi Allah SWT berbanding orang yang tidak berilmu.

"Allah meninggikan darjat orang yang beriman diantara kamu, dan juga orang diberi ilmu pengetahuan akan ditinggikan darjat"
[Al-Mujadilah 58:11]


*Gambar hiasan semata-mata, heee. =D Ceriakan proses pembelajaran anda. Jom study dan mumtaz untuk ummah. Jangan lupa untuk sentiasa tajdid niat sebelum, semasa dan selepas belajar. Mari menjadi pemuda yang berilmu lagi bertaqwa, itu kemuliaan yang sama-sama kita impikan bukan? Semangat semangat! =)

Nota hati :

#Alhamdulillah settle amali hafazan. Terima kasih ya Allah kerana memudahkan aku untuk menjawab soalan-soalan amali, dapat my favourite surah ; Ar-Rahman. ^_^ Sesungguhnya tiada daya dan upaya untukku mengingat melainkan dengan izinMu. Semoga segala yang dihafal terus kekal. Ameen ya Robb~ *Terima kasih juga buat keluarga dan sahabat2 yang sudi mendoakan. :')

#Amali dah selesai, sekarang perlu fokus untuk ujian bertulis pula. Tinggal seminggu je lagi sebelum final exam bermula. Semoga dikuatkan antibodi iman, untuk mujahadah melawan nafsu malas dalam diri. Nak cemerlang kena la rajin kan? ;)

#29/10 > Hafazan Al-Quran, 7/11 > Profesionalisme Guru Pendidikan Islam, 13/11 > Pengajian Aqidah. 3 paper untuk sem ni. Semoga dipermudahkan. Bittaufiq wannajah buat sahabat2 seperjuangan. Mohon doa dari kalian juga. Syukran~

No comments:

Post a Comment