Tuesday, August 20, 2013

My Superhero

Sentuhanmu -inteam-

Terpanar aku pada sentuhan keramatmu
Mengheret aku mentafsir memori silammu
Dulu ku ragu apa terbungkam dibenakmu
Kini ku tahu apa yang terbuku di hatimu

Surut dedarku pada usapan manteramu
Tunduk ungkalku pada ketegasan dirimu
Terpasak semangat pada keyakinan tekadmu
Keakuranku pada tunjuk dan titah arahanmu

Oh ayah, tak pernah ku tanya
Kemana tumpahnya keringatmu
Oh ayah, tak pernah ku hitung 
Berapa banyak kerutan di dahimu

Yang ku pinta hanyalah kemahuan hatiku
Yang sedaya ayah laksanakan

Kau pendorong bukanlah pendesak 
Apalagi memaksa diriku
Aku terlorong bukan terdesak 
Apalagi rasa terdera

Tak terkuis dugaan menduga
Apalagi takdir yang menerpa 
Aku mengharap bukan menolak
Apalagi cuba melupa

Lestari kasihmu tanpa batasan 
Sempadan waktu yang memisahkan
Abadi hingga ke hujung usia akhiran masa

Sentuhanmu amat bermakna..

My Superhero > Abah 

Dalam kehidupan seorang anak, ada sekurang-kurangnya 2 orang insan yang mempengaruhi dan membawa impak yang besar dalam hidupnya - ibu dan ayah.

Ayah adalah 'penghibur' pertama tatkala kita dilahirkan, membisikkan kita dengan alunan suci azan dan iqamat. Ayah terus menjadi penghibur setia sewaktu kita kecil, melayani tiap karenah dan keletah dengan hati yang berbunga.

Apabila menginjak dewasa, ayah terus sabar membesarkan kita, mendidik dengan hikmah dan menegur dengan bijaksana. Ayahlah pelindung kita, pencari sumber rezeki untuk keluarga, tetap setia membanting tulang demi yang tercinta.

Ayah sumber inspirasi dan kekuatan, yang sentiasa membisikkan kata-kata perangsang, yang mempercayai diri kita dan mengatakan kita sentiasa mampu dan boleh!

19 Ogos 2013 - Selamat Hari Lahir yang ke-55 buat ayahanda tercinta, Haji Ab Halim Fauzi Bin Che Lah. Semoga abah dipanjangkan umur dalam ketaatan kepadaNya dan dimurahkan rezeki yang halal. Terima kasih abah di atas segala kasih sayang, jasa dan bakti abah buat ummi, abang-abang, kakak dan adik-adik selama ini. Semoga Allah memelihara, merahmati dan meredhai abah di dunia dan di akhirat. Semoga Allah membalas segala kebaikan abah dengan syurgaNya kelak. Amin~

Kakak sayang abah kerana Allah. You'll always remain as a hero in my heart. Barakallahu fika ya abah.

Sungguhpun bagi sesetengah orang, hari ulangtahun kelahiran ibu bapa mereka hanya sekadar tarikh keramat yang ditanda di kalendar saban tahun, namun bagi saya ianya lebih daripada itu. Walaupun sibuk dengan praktikum, tapi tetap cari masa untuk ucap selamat kepada abah sempena ulang tahun kelahirannya. Walau hanya sekadar mesej, namun ia berbaloi sekiranya dapat menguntumkan senyuman di wajah orang yang kita sayang. =)

Tadi usai hantar mesej 'bunga-bunga' kat abah dapat balasan nasihat dan doa dari abah. Kata abah, "Amin. Terima kasih atas doa anakanda yang disayangi. Alhamdulillah abah dikurniakan anak yang solehah dan insyaAllah bakal menjadi isteri yang solehah juga".

Allah..Allah..Allah.. Terharu baca mesej abah. Tinggi sangat penghargaan yang diberikan. Rasanya masih banyak tanggungjawab sebagai anak yang belum kakak tunaikan. InshaaAllah kakak akan cuba semampu yang mungkin untuk jadi solehah. Terima kasih abah atas penghargaan dan doa yang tidak putus-putus buat anakmu ini. Redhailah kakak kerana sesungguhnya redha Allah terletak pada redha kedua ibubapa.

p/s : Sweet kan abah saya? Nanti nak cari encik suami macam abah la, heeeee.

No comments:

Post a Comment