Wednesday, August 14, 2013

Pray 4 Egypt :'(

Pray 4 Egypt
Mereka diuji sebegitu dahsyat. Saudara mara entah ke mana, dibunuh tiba-tiba. Jangan kata buku medik tak sempat habis baca, entah tercampak ke mana sebab serangan yang tiba-tiba.

Dan mereka juga seperti kamu.

Kawan-kawan di Mesir bersabarlah, dengan ujian yang Allah beri sangat sedikit ini.


Exam dipostpone.
Kelas ditangguh.
Jadual bertukar-tukar.
Grad delayed.

Bersabarlah. Kalau kamu katakan al-Haq itu harus ditegakkan, maka tegakkanlah al-Haq dalam dirimu. Kalau kamu katakan kamu pedulikan ummat, takkan dah melatah bila terkena sesuatu pada diri sendiri.

Bersabarlah. Semoga Allah kurniakan hikmah besar atas kesabaranmu. Sebagaimana Dia kurniakan kepada Ibrahim yang tak pernah tahu Ismail akan ditukar dengan kibas, dan Ibrahim tetap menjalankan ketetapan Allah.

Dan pada Nuh, saat Allah perintahkan agar dibina kapal besar sedangkan Nuh tak pernah tahu yang akan berlakunya banjir besar dan kapal tersebut yang akan menyelamatkan orang-orang beriman. Namun, Nuh tetap melakukannya.

Dan pada Musa saat Allah perintahkan supaya memukul tongkatnya ke arah laut dan Musa tak pernah tahu yang laut itu akan terbelah selepas itu. Namun, Musa tetap melaksanakan perintah Allah.

Ya, semuanya seolah-olah ketetapan tak logik dan tak ada harapan. Kita takkan pernah tahu apa yang Allah rencanakan. Yakinlah denganNya dan terus minta pertolonganNya dengan sabar dan solat. 

وَاسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ وَإِنَّهَا لَكَبِيرَةٌ إِلَّا عَلَى الْخَاشِعِينَ

Ertinya: “Jadikanlah sabar dan solat sebagai penolongmu. Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyu'.
(QS. al-Baqarah : 45)

Inilah istimewanya antum, yang Allah pilih menjadi pelajar di Mesir. Untuk dididik dengan kesabaran yang sangat luar biasa ini.

Moga antum Allah kurniakan najah atas kesabaran itu. Amin ya Robb~
Credit > ukhti Amira Safar


Ya Allah, kau hancurkanlah al-Sisi dan bala tenteranya yang mencabar rakyatnya, al-Sisi bughah kepada pemimpinnya yang sah Dr. Morsi. Kau muliakanlah rakyat Mesir yang terkorban kerana mempertahankan hak dan menentang kezaliman. Aku tiada ragu pada janjiMu ya Allah.


وَلَا تَقُولُوا لِمَنْ يُقْتَلُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتٌ بَلْ أَحْيَاءٌ وَلَكِنْ لَا تَشْعُرُونَ

"Dan janganlah kamu mengatakan terhadap orang-orang yang gugur di jalan Allah, (bahwa mereka itu) mati; bahkan (sebenarnya) mereka itu hidup, tetapi kamu tidak menyedarinya."
(QS. al-Baqarah : 154)

Ayuh seluruh umat Islam, sama-sama kirimkan doa buat saudara mara seaqidah kita di Mesir, Syria dan Palestin!

* Ya Allah lembutkan hati kami jua, jadikan kami turut sama sensitif dengan penderitaan mereka di sana. Ya Allah, sesungguhnya hati yang mati dan tidak peka itulah kesengsaraan dan penderitaan yang sebenar! :(

No comments:

Post a Comment